[jahsonic.com] - [Next >>]

Raf Grinfeld

Related: Belgium - politics

Inleiding

Tomsk is kortweg voor "Tijdschrift voor onafhankelijke maatschappijkritiek", een cyberpodium gecreëerd door Raf Grinfeld, with a little help from friends. Het is de opvolger van "berichten", een nieuwsbrief die via een mailing list verspreid werd, sinds de lente van 2000. Wie zich (gratis) abonneert krijgt twee à 3 e-mails per maand in zijn mailbox. Stuur daarvoor een e-mail naar tomsk_be@yahoo.com.

Voor de rest kan men met een zoekrobot op de naam van Raf Grinfeld een boel teksten terugvinden. Door deze link te volgen, zoek je Raf Grinfeld in Google.

Maart 2003

Met de heisa rond Soetkin Collier, haar extreem-rechtse verleden en de onduidelijkheid die er heerst rond de ideologie die ze nu aanhangt, waardoor ze niet als zangeres voor België naar het Eurosongfestival kan, komen er ook andere discussies in beweging. Daarbij spelen De Morgen en Indymedia België een centrale rol. Collier heeft zelfs juridische stappen ondernomen tegen Indymedia. Maar ook voor authentiek libertaire kringen in Noord-België is deze discussie van belang, vermits er al jaren pogingen worden ondernomen aan positiebepaling te doen als het over nationalisme, ecofascisme en de ecologische stromingen gaat. Met mijn tijdschrift Tomsk probeer ik ook al jaren in grote mate duidelijkheid in de zaak te scheppen om de discussie te verrijken. --Raf Grinfeld, Maart 2003 [...]

Communalisme

Communalisme is een linkse, politieke filosofie met een daaraan gekoppelde praktijk. Ze bevat het ideaal van gedecentraliseerde en staatsloze gemeenschappen, communes, die collectief beheerd worden. Het woord ontstond tijdens de Parijse Commune van 1871, toen gewapend volksverzet tegen de Republikeinse natiestaat de hoop op de realisatie van het socialisme deed opleven. Socialisme in de zin van een "vrije samenleving", waarin economische klassen tot het verleden behoren. Het woord socialisme werd voor het eerst in 1832 gebruikt om er de leer van Henri de Saint-Simon mee aan te duiden, zeven jaar wel na de dood van deze utopist. Voor de Saint-Simon lagen alle werkelijke krachten van de maatschappij in de industrie, en vormden economische veranderingen de basis van de vooruitgang. Later zou men socialisme als term gebruiken om maatschappelijke stromingen mee aan te duiden die zich richtten op het collectiviseren van productiemiddelen. Karl Marx en Mikhail Bakoenin waren ook socialisten. [...]

Globalisering

Artikel van Okt 2000, toen het nog anti- ipv anders-globalisering was. [...]

Geen Geld voor Geweld

Voor wie liever belasting voor vrede in plaats van militaire uitgaven aan de Belgische staat betaalt, kan aktie ondernemen samen met het Vredesbelastingsfonds. Voor meer info, surf naar http://surf.to/vrak

Communisme in België - Feb 2003

Met de vrijlating van Pierre Carette na zeventien jaar gevangenschap voor zijn activiteiten bij de CCC, is er vrijbaan gemaakt om de pijnlijke voorvallen binnen oud-links in België op te rakelen. Daar maken sommige media dankbaar gebruik van om het communisme in een negatief daglicht te stellen. Wat communisme is, zal menig Belg al lang niet meer duidelijk zijn De verschillende elkaar bekampende fracties in dit land helpen daar ook niet echt bij. Jan-Pieter Everaerts schreef onlangs : "Nu beschouwt de PVDA - net als bondgenoot AEL - geweld wel als een gerechtvaardigd middel in de sociale strijd maar dat geweld moet dan wel - als ik goed ingelicht ben over de visie van de PVDA - uitgaan van de bevolking en niet van een groepje terroristen dat op zijn eentje aanslagen pleegt." Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen de CCC en de PVDA, maar het voornaamste verschil zit hem misschien in de aard van de strategie. En toch... geweld dat van een bevolking uitgaat kan vaak net zo goed verrechtsing in de hand werken. Volgens mij vormt dit één van de problemen in het Midden-Oosten, waar er weinig aandacht is voor geweldloos verzet tegen onrechtvaardigheid. Niet in het minst omdat het aandacht geven ervoor door dictatoriale regimes gefnuikt wordt. Daarbij kunnen we ons ook afvragen wat "geweld dat van een bevolking uitgaat" betekent. In hoeverre er bijvoorbeeld basisdemocratische besluitvormingsprocessen aan vooraf zijn gegaan, wat de informering van de betrokkenen in grote mate had kunnen bewerkstelligen. Ik moet zeggen dat ik voor zo'n zaken de AEL-leiding iets meer vertrouw dan de PVDA-leiding, die helemaal geen traditie heeft van interesse voor basisdemocratie, zeker niet voor buiten de eigen partij en beweging. Wat dat betreft bouwt de PVDA heel wat meer voort op de gedachten van Lenin dan op die van Marx. Het onderstaande stuk is afkomstig van www.pvda.be. Het maakt onderdeel uit van het huidige hoofdartikel, een interview met Ludo Martens, één van de kopstukken van de partij, en is werkelijk bedroevend. Om niet te zeggen onnozel..

'Ludo Martens: Je kan niet op consequente manier strijd voeren tegen het imperialisme als je laf bent op het vlak van de ideologie. In mijn boek citeer ik Alexander Zinoviev, een man die een dissident is geweest en op zijn 17de zelfs een moordaanslag tegen Stalin beraamde. In de jaren '80 kwam hij nochtans tot de conclusie dat Stalin "de grootste persoonlijkheid van onze eeuw, het grootste politieke genie" is. En dat is inderdaad een objectief feit. Stalin zorgde niet alleen voor een omwenteling in het grootste land van de wereld maar op heel de planeet! De revolutionairen en de nationalisten in de Derde Wereld kunnen alleen maar bewondering hebben voor alles wat die man in één leven heeft verwezenlijkt. Stalin heeft de Sovjet-Unie geleid vanaf 1923. Het land bevond zich in een lamentabele toestand. Het was al erg achterlijk in 1914 maar de Eerste Wereldoorlog en de interventieoorlog die daarop volgde ruïneerden het totaal.' Ik noemde het ook onnozel bij een reactie op het artikel van Everaerts op de site van indymedia.be. Waarop ene Harko (?) als volgt reageerde: 'Enkele weken geleden post je een hele tekst waar je iedereen veroordeeld die de staat Israel durft in vraag stellen. En kom je weer af met een hele portie onzin.Je schrijft: "k zie eigenlijk weinig verschil tussen de CCC en de PVDA, maar het voornaamste verschil zit hem misschien in de aard van de strategie." Ik denk dat dit meer zegt over jou dan over de PVDA. Maar ja ik verwacht ook niet meer van iemand die Palestijnse vrijheidsstrijd terrorisme noemt.' Dit is antismetische propaganda denk ik, mijn vader is joods-religieus, en ik zou dan ook graag hebben dat Indymedia.be dit verwijdert en dat Harko eventueel mij en Indymedia contacteert om te bevestigen dat hij dit geschreven heeft. Of dat iemand Harko contacteert. Daarna stel ik voor dat er een schorsing komt van Harko inzake het publiceren op Indymedia. Tenslotte kan het niet dat het wereldwijde Indymedia netwerk haar naam nog maar eens besmeurd wordt. Zie bijvoorbeeld ook het artikel dat verschenen is op politicsinfo.net dat spreekt over de verschijning van een rechts Indymedia.

Ik berichtte ook al op indymedia.be hierover, maar het werd meteen op "hidden" geplaatst en is dus niet leesbaar. Waarom weet ik niet. Voor de betere, manipulatievrije informatie blijf ik graag verwijzen naar dit tijdschrift. -- Raf Grinfeld, Feb 2003

your Amazon recommendations - Jahsonic - early adopter products

Managed Hosting by NG Communications